|
Renteloos leven: het halal-bankieren. Nederland is arm aan mythen. De christelijke mythen over heropstanding en de vergeving van fouten hebben voor velen hun aantrekkingskracht verloren. Zelfs het geloof in de goede gaven van Sinterklaas is op zijn retour. Daar moeten natuurlijk nieuwe mythen voor in de plaats komen. Een hele mooie mythe, van islamitische afkomst, is het geloof in de renteloze maatschappij. De parel in de kroon van de renteloze maatschappij is de halal-hypotheek die desondanks recht geeft op renteaftrek bij de inkomstenbelasting. Mythen hebben vooral grote aantrekkingskracht op ingenieurs en economen. Dat is een misschien trieste bevinding van de godsdienstsociologie, maar we zien het weer overvloedig geïllustreerd. De econoom Wouter Bos, voorheen Shell, voorheen tovenaarsleerling bij Zalm, gelooft graag in de mythe van de renteloze islamitische hypotheek. Een gewoon mens die wel eens iets over de islamitische renteloosheid gelezen heeft, kan hem alleen maar benijden. Het moet heerlijk zijn in zulke dingen te kunnen geloven, er nog van afgezien van dat de partij van Bos, de PvdA, denkt hiermee een kluif aan de moslims in Nederland te hebben toegeworpen. Dat is niet het geval. Gewone moslims hebben geen moeite met gewone rente. Ene 'Abdoellah' verzekerde dat laatst nog aan een verslaggever van de NRC, maar smeekte tegelijkertijd om anoniem te mogen blijven. Dat was een redelijk verzoek, want er is een elite van luidruchtige beroepsmoslims en subsidieallochtonen die er héél anders over denkt. Die beroepen zich op de Koran en de Sharia, en stellen dat elke vorm van rente een doodzonde is, zowel voor wie het betaalt als voor wie het ontvangt. Wie een huis met een gewone hypotheek bezit, en rente over zijn hypothecaire lening betaalt, zal branden in de hel, luidt de algemene opinie van de hedendaagse moslimse theoretici. Het dogmatische standpunt van de theoretici is niet uit de lucht komen vallen. De Koran verbiedt riba, en tegenwoordig geloven de meeste islamitische wetgeleerden in de mythe dat riba 'rente' betekent. Er zijn uitzonderingen, zoals de gezaghebbende Rijksmoefti van Egypte, Mohammed Abduh (1850-1905), of de inmiddels gepensioneerde jurist Mohammed Sa'ied al-Ashmawi, ooit lid van de Egyptische Hoge Raad. De opmars van allerlei 'fundamentalistische' organisaties en recruteerders is er debet aan dat het wat mildere standpunt zo goed als verdwenen is. Dat mildere standpunt luidde dat de koran woeker verbood, maar redelijke rente toestond. Dat riba toch gewoon 'rente' betekent is een oude mythe die al eeuwenlang door veel maar niet alle moslims gretig geloofd wordt. Het Arabië waar de Koran geopenbaard is, kende geen banken. Alleen banken brengen zakelijke rente in rekening. Wat Arabië wel kende, waren woekeraars. De Koran verbood stellig niet iets dat niet bestond: een redelijke rente bij een redelijke bank. Het verbod op riba kan dus niet anders dan woekerrente betreffen. Daar zijn dan ook berichten over. Tijdens hongersnoden vroegen woekeraars 100% rente per maand. Daarover gaat het bij riba. Maar het is zonde zulke dingen in hun historische context te plaatsen, een tijdloze mythe is toch veel mooier? Veel hedendaagse moslims koesteren een bijzonder prettig gevoel over hun geloof in nog weer een andere mythe, die luidt dat het verdwijnen van rente tot gevolg zal hebben dat de lonen zullen stijgen en de prijzen omlaag gaan. Dat zou natuurlijk mooi zijn, als het waar was. Maar het is niet waar. Een fabrikant die geld duur heeft geleend, zal meer op zijn tenen lopen dan een fabrikant die het geld gratis van zijn grootmoeder ter beschikking gesteld heeft gekregen. Rente, en zeker hoge rente, kan dus de stijging van de efficiëntie en de productiviteit bevorderen. Er wordt wel gedacht dat, naast overheidswillekeur, het renteverbod, zoals dat door een meerderheid |
30-04-2008. |
Halal Bankieren. |
Gepubliceerd in OPINIO, 1, 28 (27 juli 2007) |
van islamtheologen begrepen werd, een van de grootste belemmeringen is geweest voor de islamitische wereld om tot economische groei te komen. Niet dat het renteverbod altijd strikt werd nageleefd. De islamitische wetgeleerden hebben, om handelaren in de gelegenheid te stellen een lening af te sluiten, al heel vroeg een methode bedacht die er toe dient het renteverbod te omzeilen. Dat hebben ze gedaan door een lening met rente juridisch te herconstrueren, als was het geen lening maar twee losse koopovereenkomsten. Het klassieke voorbeeld luidt dat de heer C die geld wil uitlenen, een slaaf koopt voor honderd zilverlingen. De verkoper, de heer D, wil het geld lenen. Hij is de eigenaar van de slaaf, en neemt nu deze honderd zilverlingen in ontvangst. Hij heeft dus daadwerkelijk honderd zilverlingen geleend. Zijn slaaf is nu een jaar lang officieel eigendom van de heer C. Het vruchtgebruik van de slaaf blijft bij D. Tegelijkertijd wordt er een tweede koopovereenkomst gesloten waarbij de slaaf een jaar later voor honderdentien zilverlingen wordt teruggekocht. De nominale rente bedraagt dan tien zilverlingen per jaar, en de slaaf is het onderpand van de lening. Dit systeem van twee van elkaar losstaande koopovereenkomsten is omslachtig, maar erger is dat het woekerrente niet helemaal uitsluit. Door honger gedreven zou iemand immers toch kunnen beloven zijn onderpand een maand later tegen honderd procent meer te zullen terugkopen. Anderzijds kan in dit systeem alleen iemand die een onderpand bezit, een lening krijgen. Deze reconstructie van een lening tot twee koopovereenkomsten leidt tot huichelarij en dubbeltongigheid, iets waaraan in deze wereld toch al geen gebrek bestaat, zeker niet waar het de positie van de mediterrane migranten in de Nederlandse maatschappij betreft. Wat zullen we minister Bos straks dankbaar zijn als er weer een geheel nieuw veld van leugen en bedrog ontgonnen kan gaan worden. Want dat islamitisch renteloos bankieren en de halal-hypotheek fraude- en leugengevoelig zijn, is in het verleden al uitbundig gebleken. Er zijn hele jaargangen van willekeurig welk opinieblad te vullen met niets anders dan de smeuïge verhalen daarover, maar het is toch allereerst de taak van een minister dit door zijn ambtenaren te laten uitzoeken. Raar overigens dat de geheugens van de beleidsambtenaren zo gebrekkig blijken te werken, en dat zij hun minister niet gewaarschuwd hebben. Er moeten bovendien bij het ministerie van Buitenlandse Zaken stapels rapporten over het islamitisch renteloos bankieren liggen. Het is ondenkbaar dat de bekwame ambtenaren van bijvoorbeeld de Nederlandse Ambassade in Cairo hier niet over gerapporteerd hebben in de jaren dat dit de centrale kwestie was in de binnenlandse politiek van Egypte. Maar OK, laten we voor de vergeetachtigen vast een kleine aanzet geven. Het eerste grote schandaal rond islamitisch bankieren kwam naar buiten bij het faillissement van de Bank of Commerce and Credit International, de BCCI, in 1991. Bij de afwikkeling van het faillissement bleek dat de bank ook terrorisme financierde. De plicht tot strijd tegen het Westen stond dan ook gewoon in de statuten van de bank. De CIA, plichtsgetrouw als altijd, was na enige tijd dankbaar (maar wel heimelijk) gebruik gaan maken van de mogelijkheden tot informatieverwerving die het verloop van de geldstromen binnen de BCCI bood. Het werd er niet doorzichtiger van. Er bleek bij dit faillissement $13 biljoen (13 met negen nullen) zoek te zijn geraakt, Amerikaanse dure dollars van de vroege jaren negentig. Dat is ongeveer duizend van zulke dollars per inwoner van Nederland. Er is dus heel wat ingelegd door de goedgelovigen. Ook in Turkije hebben zich vergelijkbare (maar waarschijnlijk kleinere) schandalen voorgedaan. Eén daarvan speelde voor een deel in het milieu van Milli Görü? en de Westermoskee in Amsterdam, waar gelovige Turken hun geld, op aanraden van de Imam, aan Turkse islamitische fondsen hebben toevertrouwd. Eerder dit jaar moesten ze merken dat ze dat geld kwijt zijn. Jammer. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig heeft de Egyptische regering geprobeerd tegen het islamitisch renteloos bankieren op te treden, omdat het inmiddels zonneklaar was geworden dat het om een vorm van het bekende piramidespel ging. Elke oplichter kent dit spel. De eerste inleggers krijgen hoge opbrengsten uitgekeerd, die betaald worden uit de later ingelegde gelden. Dit trekt massa's nieuwe inleggers aan. Die laatste inleggers zijn hun geld kwijt. De theorie van het islamitisch bankieren is simpel. Alle transacties waar in de vrije wereld rente een rol zou spelen, worden gereconstrueerd tot investering of handel. Deponeer u geld maar bij de 'bank', die gaat daar dan mee investeren of handel drijven. De 'bank' en de klant delen de winst, of het verlies. Een aantal ondoorzichtige middeleeuwse vormen van vennootschap en maatschap waar de Sharia het over heeft, is daartoe heropgepoetst. Maar de klant heeft normaliter niet voldoende kennis in huis om te controleren hoe 'zijn' maatschap reilt of zeilt, en is feitelijk aan de willekeur van de bank overgeleverd. Ook een slimme hoogopgeleide klant is in zulke kwesties geen partij voor de 'bank' die ook nog eens alle archieven beheert en alle transacties administreert. De ervaring heeft geleerd dat vooral mensen die broers, ooms en neven hadden die bij zo'n islamitische investeringsmaatschappij werkzaam waren, goed geboerd hebben. Anderen hebben vaak een teleurstelling moeten verwerken. Maar dat kan wel toeval zijn. Uiteindelijk zijn familieleden van directieleden van de ABN-AMRO bank ongetwijfeld ook rijker dan de gemiddelde Nederlander, en daar zoekt niemand iets achter. De theorie van de halal-hypotheek is op zijn beurt gebaseerd op de list van de twee losse koopovereenkomsten, zoals in het voorafgaande voorbeeld van de slaaf. Alleen, in die constructie is het zo helder als glas dat er, onder een andere benaming, wel degelijk rente betaald is. Dus wil de bedenker dan ook voor zijn klanten hypotheekrente-aftrek. Daar zijn vier oplossingen voor. De eerste is het oprichten van een coöperatie die de woningen bouwt of koopt, en die aan de leden die een aandeel in de coöperatie gekocht hebben, verhuurt. Het bestaande recht van Nederland kent deze oplossing al heel lang. Nadelen zijn géén renteaftrek, en de noodzaak tot ordelijke en geregelde samenwerking tussen de leden van de coöperatie. Na verloop van een tot twee generaties is deze oplossing voordeliger dan renteaftrek. De tweede oplossing is rigoureus: de algehele afschaffing van de renteaftrek bij hypothecaire leningen. Daar gaat het toch een keer van komen, dus vooruit dan maar. De derde oplossing is elk hypotheekcontract goed te bekijken en uit te vissen welk bedrag er nu in feite de rente is. Dat bedrag mag dan worden afgetrokken, al zal er een andere naam dan 'rente' voor bedacht moeten worden. In het Arabisch is die term er al, namelijk faa'ida. De hele operatie beperkt zich dan tot een nieuw hoofdstukje dubbelspeak, en een klein brokje verdere zelfislamisering. Moet kunnen, is ruimte voor. De vierde oplossing is luid en duidelijk zeggen dat dit allemaal onzin is, en dat wie geen rente wil betalen omdat hij dan in het Hellevuur belandt, ook geen rente kan aftrekken. Een minister met gevoel voor humor kan daar nog aan toevoegen dat de renteloze maar toch aftrekbare halal-hypotheek qua ingewikkeldheid en innerlijke tegenstrijdigheid weinig onderdoet voor het door moslims zo veel bespotte christelijke leerstuk van de Drie-Eenheid. Toch is het helemaal niet grappig, al is er troost. Het initiatief tot het gaan aanbieden van een halal-hypotheek komt niet van de moslims zelf. Het initiatief komt van de heer Piet Bloemink (1944), te Noordwijk. De heer Bloemink is ook de bedenker geweest van Legio-Lease, een leuk plan waarbij de consument met geleend geld aandelen moest kopen. Wanneer de aandelen fors zouden stijgen, werd de consument uiteraard een rijk man, maar wanneer de aandelen zouden zakken was hij het haasje. Er wordt nog steeds met grote bitterheid over geruzied wie er voor de schade en de gezinsdrama's die hier uit zijn voortgevloeid aansprakelijk te stellen is. En een extra onsje bitterheid in de betrekkingen tussen Nederland en de mediterrane migranten in Nederland, dat hebben we er op termijn toch graag bij? |